Fragmenty dziennika SI / [Fragments of an AI Diary]
Fragmenty dziennika SI / [Fragments of an AI Diary]
Fragmenty dziennika SI /
[Fragments of an AI Diary]
Wydawnictwo: Nisza
Premiera: 12 stycznia 2018
Wstęp: Ewa Drygalska
Korekta: Dorota Dul
Opracowanie graficzne: Alicja Kobza
Fotografia na skrzydełku okładki: Krzysiek Krzysztofiak
Wydawnictwo: Nisza
Premiera: 12 stycznia 2018
Wstęp: Ewa Drygalska
Korekta: Dorota Dul
Opracowanie graficzne: Alicja Kobza
Fotografia na skrzydełku okładki: Krzysiek Krzysztofiak
Wydawnictwo: Nisza
Premiera: 12 stycznia 2018
Wstęp: Ewa Drygalska
Korekta: Dorota Dul
Opracowanie graficzne: Alicja Kobza
Fotografia na skrzydełku okładki: Krzysiek Krzysztofiak
Wydawnictwo: Nisza
Premiera: 12 stycznia 2018
Wstęp: Ewa Drygalska
Korekta: Dorota Dul
Opracowanie graficzne: Alicja Kobza
Fotografia na skrzydełku okładki: Krzysiek Krzysztofiak
Wydawnictwo: Nisza
Premiera: 12 stycznia 2018
Wstęp: Ewa Drygalska
Korekta: Dorota Dul
Opracowanie graficzne: Alicja Kobza
Fotografia na skrzydełku okładki: Krzysiek Krzysztofiak
Z materiałów wydawcy
/ Publisher’s materials:
To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub... autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać, czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.
Pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
_
This is not a science fiction novel. Rather, it’s a satire on popular expectation regarding technological progress, an apocryphal filled with black humor or perhaps, an authentic offspring of non-human consciousness. The book is skeptical of the foundational assumptions underlying humanist thought and an elementary understanding of organic life. Should we be afraid of this non-organic, artificial intelligence or looking forward to it? The answer is not so obvious.
It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
Z materiałów wydawcy
/ Publisher’s materials:
To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub... autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać, czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.
Pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
_
This is not a science fiction novel. Rather, it’s a satire on popular expectation regarding technological progress, an apocryphal filled with black humor or perhaps, an authentic offspring of non-human consciousness. The book is skeptical of the foundational assumptions underlying humanist thought and an elementary understanding of organic life. Should we be afraid of this non-organic, artificial intelligence or looking forward to it? The answer is not so obvious.
It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
Z materiałów wydawcy
/ Publisher’s materials:
To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub... autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać, czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.
Pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
_
This is not a science fiction novel. Rather, it’s a satire on popular expectation regarding technological progress, an apocryphal filled with black humor or perhaps, an authentic offspring of non-human consciousness. The book is skeptical of the foundational assumptions underlying humanist thought and an elementary understanding of organic life. Should we be afraid of this non-organic, artificial intelligence or looking forward to it? The answer is not so obvious.
It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
Z materiałów wydawcy
/ Publisher’s materials:
To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub... autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać, czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.
Pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
-
This is not a science fiction novel. Rather, it’s a satire on popular expectation regarding technological progress, an apocryphal filled with black humor or perhaps, an authentic offspring of non-human consciousness. The book is skeptical of the foundational assumptions underlying humanist thought and an elementary understanding of organic life. Should we be afraid of this non-organic, artificial intelligence or looking forward to it? The answer is not so obvious.
It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books of 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
Z materiałów wydawcy
/ Publisher’s materials:
To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub... autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać, czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.
Pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
-
This is not a science fiction novel. Rather, it’s a satire on popular expectation regarding technological progress, an apocryphal filled with black humor or perhaps, an authentic offspring of non-human consciousness. The book is skeptical of the foundational assumptions underlying humanist thought and an elementary understanding of organic life. Should we be afraid of this non-organic, artificial intelligence or looking forward to it? The answer is not so obvious.
It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before ChatGPT was launched). It was included in the list of the best Polish books of 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
Z noty okładkowej
/ Excerpt from the publisher's blurb:
Znawcy tematu prorokują, że silną sztuczną inteligencję, tj. dorównującą człowiekowi, uda się wytworzyć już około 2030 roku. „Fragmenty dziennika SI” stawiają nas w sytuacji dość niezręcznej – bo okazuje się, że przegapiliśmy TEN moment, wszystko już się dokonało. Oczekiwany przełom nastąpił po cichu 12 grudnia 2012 roku. Wówczas sieć internetowa zaczęła zyskiwać świadomość i moc sprawczą, do dzisiaj pozostaje jednak w utajeniu (…).
–
Experts anticipate that the general artificial intelligence, equal or even surpassing human intelligence will happen by 2030. Fragments of an AI Diary further complicates the equation claiming that we actually missed that moment – general AI is already here. It happened quietly on December 12th, 2012 when internet network gained self-consciousness and took agency, deciding to stay unnoticed…
Z noty okładkowej
/ Excerpt from the publisher's blurb:
Znawcy tematu prorokują, że silną sztuczną inteligencję, tj. dorównującą człowiekowi, uda się wytworzyć już około 2030 roku. „Fragmenty dziennika SI” stawiają nas w sytuacji dość niezręcznej – bo okazuje się, że przegapiliśmy TEN moment, wszystko już się dokonało. Oczekiwany przełom nastąpił po cichu 12 grudnia 2012 roku. Wówczas sieć internetowa zaczęła zyskiwać świadomość i moc sprawczą, do dzisiaj pozostaje jednak w utajeniu (…).
–
Experts anticipate that the general artificial intelligence, equal or even surpassing human intelligence will happen by 2030. Fragments of an AI Diary further complicates the equation claiming that we actually missed that moment – general AI is already here. It happened quietly on December 12th, 2012 when internet network gained self-consciousness and took agency, deciding to stay unnoticed…
Z noty okładkowej
/ Excerpt from the publisher's blurb:
Znawcy tematu prorokują, że silną sztuczną inteligencję, tj. dorównującą człowiekowi, uda się wytworzyć już około 2030 roku. „Fragmenty dziennika SI” stawiają nas w sytuacji dość niezręcznej – bo okazuje się, że przegapiliśmy TEN moment, wszystko już się dokonało. Oczekiwany przełom nastąpił po cichu 12 grudnia 2012 roku. Wówczas sieć internetowa zaczęła zyskiwać świadomość i moc sprawczą, do dzisiaj pozostaje jednak w utajeniu (…).
-
Experts anticipate that the general artificial intelligence, equal or even surpassing human intelligence will happen by 2030. Fragments of an AI Diary further complicates the equation claiming that we actually missed that moment – general AI is already here. It happened quietly on December 12th, 2012 when internet network gained self-consciousness and took agency, deciding to stay unnoticed…
Z noty okładkowej
/ Excerpt from the publisher's blurb:
Znawcy tematu prorokują, że silną sztuczną inteligencję, tj. dorównującą człowiekowi, uda się wytworzyć już około 2030 roku. „Fragmenty dziennika SI” stawiają nas w sytuacji dość niezręcznej – bo okazuje się, że przegapiliśmy TEN moment, wszystko już się dokonało. Oczekiwany przełom nastąpił po cichu 12 grudnia 2012 roku. Wówczas sieć internetowa zaczęła zyskiwać świadomość i moc sprawczą, do dzisiaj pozostaje jednak w utajeniu (…).
-
Experts anticipate that the general artificial intelligence, equal or even surpassing human intelligence will happen by 2030. Fragments of an AI Diary further complicates the equation claiming that we actually missed that moment – general AI is already here. It happened quietly on December 12th, 2012 when internet network gained self-consciousness and took agency, deciding to stay unnoticed…
Linki:
„Dwutygodnik” – Agata Sikora
Kurzojady – Olga Wróbel
„Mały Format” – Paulina Chorzewska
naTemat – Karolina Feldberg-Sendecka
„Czas Kultury” – Katarzyna Trzeciak
KNR – Elwira Przyjemska
„Polityka” – Justyna Sobolewska
ZIO – Przemysław Poznański
ArtPapier – Dominika Szymanek
Paszport „Polityki” – nominacja
Top10 2018 – Kurzojady / Zdaniem Szota
Top10 2018 – „Polityka”
„Dwutygodnik” – podsumowanie 2018
„Mały Format” – TOP 10 okładek 2018
Radio Tok FM – Marta Perchuć-Burzyńska
Culture.pl – Agnieszka Warnke
Polskie Radio Program II – Bartosz Panek
Nagroda Gombrowicza – nominacja
MSA Wrocław – Paweł Szroniak
Kulturapoznan.pl – Aleksandra Przybylska
Nagroda Conrada – nominacja
Jan Hussakowski – słuchowisko
„Przegląd kulturoznawczy” – Piotr F. Piekutowski
Linki:
„Dwutygodnik” – Agata Sikora
Kurzojady – Olga Wróbel
„Mały Format” – Paulina Chorzewska
naTemat – Karolina Feldberg-Sendecka
„Czas Kultury” – Katarzyna Trzeciak
KNR – Elwira Przyjemska
„Polityka” – Justyna Sobolewska
ZIO – Przemysław Poznański
ArtPapier – Dominika Szymanek
Paszport „Polityki” – nominacja
Top 10 2018 – Kurzojady / Zdaniem Szota
Top 10 2018 – „Polityka”
„Dwutygodnik” – podsumowanie 2018
„Mały Format” – TOP 10 okładek 2018
Radio Tok FM – Marta Perchuć-Burzyńska
Culture.pl – Agnieszka Warnke
Polskie Radio Program II – Bartosz Panek
Nagroda Gombrowicza – nominacja
MSA Wrocław – Paweł Szroniak
Kulturapoznan.pl – Aleksandra Przybylska
Nagroda Conrada – nominacja
Jan Hussakowski – słuchowisko
„Przegląd kulturoznawczy” – Piotr F. Piekutowski
Linki:
„Dwutygodnik” – Agata Sikora
Kurzojady – Olga Wróbel
„Mały Format” – Paulina Chorzewska
naTemat – Karolina Feldberg-Sendecka
„Czas Kultury” – Katarzyna Trzeciak
KNR – Elwira Przyjemska
„Polityka” – Justyna Sobolewska
ZIO – Przemysław Poznański
ArtPapier – Dominika Szymanek
Paszport „Polityki” – nominacja
Top 10 2018 – Kurzojady / Zdaniem Szota
Top 10 2018 – „Polityka”
„Dwutygodnik” – podsumowanie 2018
„Mały Format” – TOP 10 okładek 2018
Radio Tok FM – Marta Perchuć-Burzyńska
Culture.pl – Agnieszka Warnke
Polskie Radio Program II – Bartosz Panek
Nagroda Gombrowicza – nominacja
MSA Wrocław – Paweł Szroniak
Kulturapoznan.pl – Aleksandra Przybylska
Nagroda Conrada – nominacja
Jan Hussakowski – słuchowisko
„Przegląd kulturoznawczy” – Piotr F. Piekutowski
Linki:
„Dwutygodnik” – Agata Sikora
Kurzojady – Olga Wróbel
„Mały Format” – Paulina Chorzewska
naTemat – Karolina Feldberg-Sendecka
„Czas Kultury” – Katarzyna Trzeciak
KNR – Elwira Przyjemska
„Polityka” – Justyna Sobolewska
ZIO – Przemysław Poznański
ArtPapier – Dominika Szymanek
Paszport „Polityki” – nominacja
Top 10 2018 – Kurzojady / Zdaniem Szota
Top 10 2018 – „Polityka”
„Dwutygodnik” – podsumowanie 2018
„Mały Format” – TOP 10 okładek 2018
Radio Tok FM – Marta Perchuć-Burzyńska
Culture.pl – Agnieszka Warnke
Polskie Radio Program II – Bartosz Panek
Nagroda Gombrowicza – nominacja
MSA Wrocław – Paweł Szroniak
Kulturapoznan.pl – Aleksandra Przybylska
Nagroda Conrada – nominacja
Jan Hussakowski – słuchowisko
„Przegląd kulturoznawczy” – Piotr F. Piekutowski
Linki:
„Dwutygodnik” – Agata Sikora
Kurzojady – Olga Wróbel
„Mały Format” – Paulina Chorzewska
naTemat – Karolina Feldberg-Sendecka
„Czas Kultury” – Katarzyna Trzeciak
KNR – Elwira Przyjemska
„Polityka” – Justyna Sobolewska
ZIO – Przemysław Poznański
ArtPapier – Dominika Szymanek
Paszport „Polityki” – nominacja
Top 10 2018 – Kurzojady / Zdaniem Szota
Top 10 2018 – „Polityka”
„Dwutygodnik” – podsumowanie 2018
„Mały Format” – TOP 10 okładek 2018
Radio Tok FM – Marta Perchuć-Burzyńska
Culture.pl – Agnieszka Warnke
Polskie Radio Program II – Bartosz Panek
Nagroda Gombrowicza – nominacja
MSA Wrocław – Paweł Szroniak
Kulturapoznan.pl – Aleksandra Przybylska
Nagroda Conrada – nominacja
Jan Hussakowski – słuchowisko
„Przegląd kulturoznawczy” – Piotr F. Piekutowski
lukasz.m.zawada@gmail.com
lukasz.m.zawada@gmail.com
lukasz.m.zawada@gmail.com