Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, ukończył studia literaturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, studiował też scenopisarstwo. Jego proza łączy w sobie sceptycyzm wobec osiągnięć współczesnej cywilizacji i dawkę czarnego humoru. To pisarstwo eklektyczne, przesycone schyłkowością, ale i specyficznym luzem. Bliskie są mu tradycje konceptualne, a także twórczość z pogranicza literatury i sztuk wizualnych – czasami współpracuje z artystami i artystkami. Amator boksu tajskiego, tenisa i szachów. Zwolennik praw zwierząt. Unika mediów społecznościowych. Mieszka w Warszawie razem z żoną i synem.
Jego debiutancka książka, śmiałe kompozycyjnie „Fragmenty dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza), traktowała o sztucznej inteligencji, która zaistniała niezauważona i do dzisiaj działa w ukryciu. To pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
„Wydatki”, jego druga książka, ukazały się w 2021 roku w Wydawnictwie Filtry. Ta powieść mokumentalna (lub fabularyzowany esej) opowiada o największym tabu współczesności – pieniądzach. Książka stawia pytania o sensowność funkcjonowania w realiach skrajnego rozwarstwienia i kultu produktywności. Centralny rozdział ma nietypową formę – zawiera spis wszystkich wydatków autora w 2019 roku. Publikacja spotkała się z przychylnym zainteresowaniem mediów, m.in. Dwutygodnika, „Przeglądu”, „Vogue”, „Gazety Wyborczej”, „Newsweeka”, II Programu Polskiego Radia.
Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, ukończył studia literaturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, studiował też scenopisarstwo. Jego proza łączy w sobie sceptycyzm wobec osiągnięć współczesnej cywilizacji i dawkę czarnego humoru. To pisarstwo eklektyczne, przesycone schyłkowością, ale i specyficznym luzem. Bliskie są mu tradycje konceptualne, a także twórczość z pogranicza literatury i sztuk wizualnych – czasami współpracuje z artystami i artystkami. Amator boksu tajskiego, tenisa i szachów. Zwolennik praw zwierząt. Unika mediów społecznościowych. Mieszka w Warszawie razem z żoną i synem.
Jego debiutancka książka, śmiałe kompozycyjnie „Fragmenty dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza), traktowała o sztucznej inteligencji, która zaistniała niezauważona i do dzisiaj działa w ukryciu. To pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
„Wydatki”, jego druga książka, ukazały się w 2021 roku w Wydawnictwie Filtry. Ta powieść mokumentalna (lub fabularyzowany esej) opowiada o największym tabu współczesności – pieniądzach. Książka stawia pytania o sensowność funkcjonowania w realiach skrajnego rozwarstwienia i kultu produktywności. Centralny rozdział ma nietypową formę – zawiera spis wszystkich wydatków autora w 2019 roku. Publikacja spotkała się z przychylnym zainteresowaniem mediów, m.in. Dwutygodnika, „Przeglądu”, „Vogue”, „Gazety Wyborczej”, „Newsweeka”, II Programu Polskiego Radia.
Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, ukończył studia literaturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, studiował też scenopisarstwo. Jego proza łączy w sobie sceptycyzm wobec osiągnięć współczesnej cywilizacji i dawkę czarnego humoru. To pisarstwo eklektyczne, przesycone schyłkowością, ale i specyficznym luzem. Bliskie są mu tradycje konceptualne, a także twórczość z pogranicza literatury i sztuk wizualnych – czasami współpracuje z artystami i artystkami. Amator boksu tajskiego, tenisa i szachów. Zwolennik praw zwierząt. Unika mediów społecznościowych. Mieszka w Warszawie razem z żoną i synem.
Jego debiutancka książka, śmiałe kompozycyjnie „Fragmenty dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza), traktowała o sztucznej inteligencji, która zaistniała niezauważona i do dzisiaj działa w ukryciu. To pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
„Wydatki”, jego druga książka, ukazały się w 2021 roku w Wydawnictwie Filtry. Ta powieść mokumentalna (lub fabularyzowany esej) opowiada o największym tabu współczesności – pieniądzach. Książka stawia pytania o sensowność funkcjonowania w realiach skrajnego rozwarstwienia i kultu produktywności. Centralny rozdział ma nietypową formę – zawiera spis wszystkich wydatków autora w 2019 roku. Publikacja spotkała się z przychylnym zainteresowaniem mediów, m.in. Dwutygodnika, „Przeglądu”, „Vogue”, „Gazety Wyborczej”, „Newsweeka”, II Programu Polskiego Radia.
Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, ukończył studia literaturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, studiował też scenopisarstwo. Jego proza łączy w sobie sceptycyzm wobec osiągnięć współczesnej cywilizacji i dawkę czarnego humoru. To pisarstwo eklektyczne, przesycone schyłkowością, ale i specyficznym luzem. Bliskie są mu tradycje konceptualne, a także twórczość z pogranicza literatury i sztuk wizualnych – czasami współpracuje z artystami i artystkami. Amator boksu tajskiego, tenisa i szachów. Zwolennik praw zwierząt. Unika mediów społecznościowych. Mieszka w Warszawie razem z żoną i synem.
Jego debiutancka książka, śmiałe kompozycyjnie „Fragmenty dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza), traktowała o sztucznej inteligencji, która zaistniała niezauważona i do dzisiaj działa w ukryciu. To pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
„Wydatki”, jego druga książka, ukazały się w 2021 roku w Wydawnictwie Filtry. Ta powieść mokumentalna (lub fabularyzowany esej) opowiada o największym tabu współczesności – pieniądzach. Książka stawia pytania o sensowność funkcjonowania w realiach skrajnego rozwarstwienia i kultu produktywności. Centralny rozdział ma nietypową formę – zawiera spis wszystkich wydatków autora w 2019 roku. Publikacja spotkała się z przychylnym zainteresowaniem mediów, m.in. Dwutygodnika, „Przeglądu”, „Vogue”, „Gazety Wyborczej”, „Newsweeka”, II Programu Polskiego Radia.
Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, ukończył studia literaturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, studiował też scenopisarstwo. Jego proza łączy w sobie sceptycyzm wobec osiągnięć współczesnej cywilizacji i dawkę czarnego humoru. To pisarstwo eklektyczne, przesycone schyłkowością, ale i specyficznym luzem. Bliskie są mu tradycje konceptualne, a także twórczość z pogranicza literatury i sztuk wizualnych – czasami współpracuje z artystami i artystkami. Amator boksu tajskiego, tenisa i szachów. Zwolennik praw zwierząt. Unika mediów społecznościowych. Mieszka w Warszawie razem z żoną i synem.
Jego debiutancka książka, śmiałe kompozycyjnie „Fragmenty dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza), traktowała o sztucznej inteligencji, która zaistniała niezauważona i do dzisiaj działa w ukryciu. To pierwsza polska powieść – i zapewne jedna z pierwszych na świecie – ukazująca Sztuczną Inteligencję jako byt, który wyewoluował z internetowej sieci (została opublikowana 4 lata przed uruchomieniem ChataGPT). Publikacja znalazła się w zestawieniu najlepszych polskich książek 2018 roku m.in. według Tygodnika „Polityka” i Dwutygodnika. Była nominowana do Paszportu „Polityki” (2018), Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (2019) i Nagrody Conrada (2019).
„Wydatki”, jego druga książka, ukazały się w 2021 roku w Wydawnictwie Filtry. Ta powieść mokumentalna (lub fabularyzowany esej) opowiada o największym tabu współczesności – pieniądzach. Książka stawia pytania o sensowność funkcjonowania w realiach skrajnego rozwarstwienia i kultu produktywności. Centralny rozdział ma nietypową formę – zawiera spis wszystkich wydatków autora w 2019 roku. Publikacja spotkała się z przychylnym zainteresowaniem mediów, m.in. Dwutygodnika, „Przeglądu”, „Vogue”, „Gazety Wyborczej”, „Newsweeka”, II Programu Polskiego Radia.
lukasz.m.zawada@gmail.com
lukasz.m.zawada@gmail.com
lukasz.m.zawada@gmail.com
Born in 1984 in Radom, Poland, graduated in literary studies at the University of Warsaw; also studied screenwriting. His prose combines skepticism about the achievements of modern civilization and a dose of black humor. It is eclectic writing, saturated with decadence but also with a specific looseness. He shares an affinity with the conceptualist traditions, as well as works on the cusp of literature and visual art – he sometimes collaborates with artists. Muay Thai, tennis, and chess enthusiast. An animal rights advocate. Avoids social media. He lives in Warsaw with his wife and son.
His debut novel, bold in terms of composition Fragments of an AI Diary, dealt with an Artificial Intelligence that has emerged unnoticed and continues to operate secretly to this day. It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
His second book, Expenses, was published in 2021 by Wydawnictwo Filtry. This mockumentary novel (or fictionalized essay) deals with the biggest taboo of our times – money. The book asks questions about the sense of functioning in the reality of extreme stratification and the cult of productivity. The central chapter takes an unusual form – it lists all the author's 2019 expenses. The publication received favorable reviews in national media, including Dwutygodnik, Przegląd, Vogue, Gazeta Wyborcza, Newsweek, and Polish Radio.
Born in 1984 in Radom, Poland, graduated in literary studies at the University of Warsaw; also studied screenwriting. His prose combines skepticism about the achievements of modern civilization and a dose of black humor. It is eclectic writing, saturated with decadence but also with a specific looseness. He shares an affinity with the conceptualist traditions, as well as works on the cusp of literature and visual art – he sometimes collaborates with artists. Muay Thai, tennis, and chess enthusiast. An animal rights advocate. Avoids social media. He lives in Warsaw with his wife and son.
His debut novel, bold in terms of composition Fragments of an AI Diary, dealt with an Artificial Intelligence that has emerged unnoticed and continues to operate secretly to this day. It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
His second book, Expenses, was published in 2021 by Wydawnictwo Filtry. This mockumentary novel (or fictionalized essay) deals with the biggest taboo of our times – money. The book asks questions about the sense of functioning in the reality of extreme stratification and the cult of productivity. The central chapter takes an unusual form – it lists all the author's 2019 expenses. The publication received favorable reviews in national media, including Dwutygodnik, Przegląd, Vogue, Gazeta Wyborcza, Newsweek, and Polish Radio.
Born in 1984 in Radom, Poland, graduated in literary studies at the University of Warsaw; also studied screenwriting. His prose combines skepticism about the achievements of modern civilization and a dose of black humor. It is eclectic writing, saturated with decadence but also with a specific looseness. He shares an affinity with the conceptualist traditions, as well as works on the cusp of literature and visual art – he sometimes collaborates with artists. Muay Thai, tennis, and chess enthusiast. An animal rights advocate. Avoids social media. He lives in Warsaw with his wife and son.
His debut novel, bold in terms of composition Fragments of an AI Diary, dealt with an Artificial Intelligence that has emerged unnoticed and continues to operate secretly to this day. It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
His second book, Expenses, was published in 2021 by Wydawnictwo Filtry. This mockumentary novel (or fictionalized essay) deals with the biggest taboo of our times – money. The book asks questions about the sense of functioning in the reality of extreme stratification and the cult of productivity. The central chapter takes an unusual form – it lists all the author's 2019 expenses. The publication received favorable reviews in national media, including Dwutygodnik, Przegląd, Vogue, Gazeta Wyborcza, Newsweek, and Polish Radio.
Born in 1984 in Radom, Poland, graduated in literary studies at the University of Warsaw; also studied screenwriting. His prose combines skepticism about the achievements of modern civilization and a dose of black humor. It is eclectic writing, saturated with decadence but also with a specific looseness. He shares an affinity with the conceptualist traditions, as well as works on the cusp of literature and visual art – he sometimes collaborates with artists. Muay Thai, tennis, and chess enthusiast. An animal rights advocate. Avoids social media. He lives in Warsaw with his wife and son.
His debut novel, bold in terms of composition Fragments of an AI Diary, dealt with an Artificial Intelligence that has emerged unnoticed and continues to operate secretly to this day. It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
His second book, Expenses, was published in 2021 by Wydawnictwo Filtry. This mockumentary novel (or fictionalized essay) deals with the biggest taboo of our times – money. The book asks questions about the sense of functioning in the reality of extreme stratification and the cult of productivity. The central chapter takes an unusual form – it lists all the author's 2019 expenses. The publication received favorable reviews in national media, including Dwutygodnik, Przegląd, Vogue, Gazeta Wyborcza, Newsweek, and Polish Radio.
Born in 1984 in Radom, Poland, graduated in literary studies at the University of Warsaw; also studied screenwriting. His prose combines skepticism about the achievements of modern civilization and a dose of black humor. It is eclectic writing, saturated with decadence but also with a specific looseness. He shares an affinity with the conceptualist traditions, as well as works on the cusp of literature and visual art – he sometimes collaborates with artists. Muay Thai, tennis, and chess enthusiast. An animal rights advocate. Avoids social media. He lives in Warsaw with his wife and son.
His debut novel, bold in terms of composition Fragments of an AI Diary, dealt with an Artificial Intelligence that has emerged unnoticed and continues to operate secretly to this day. It is the first Polish novel – and arguably one of the first in the world – to show Artificial Intelligence as an entity that evolved from the Internet (the book was published 4 years before the launch of ChatGPT). It was included in the list of the best Polish books 2018 according to Polityka and Dwutygodnik. It was nominated for the Polityka's Passport Award (2018), the Witold Gombrowicz Literary Prize (2019), and the Conrad Award (2019).
His second book, Expenses, was published in 2021 by Wydawnictwo Filtry. This mockumentary novel (or fictionalized essay) deals with the biggest taboo of our times – money. The book asks questions about the sense of functioning in the reality of extreme stratification and the cult of productivity. The central chapter takes an unusual form – it lists all the author's 2019 expenses. The publication received favorable reviews in national media, including Dwutygodnik, Przegląd, Vogue, Gazeta Wyborcza, Newsweek, and Polish Radio.